(Mat)helgen som var

Min helg började med fredag som ju de flesta helger gör. Dock inte den bästa starten, för jag försov mig. Vaknade kvart i nio helt förvirrad. Ingen stor skada skedd för jag hade ändå inte något schemalagt förrän efter lunch, men det gör ändå att hela jag kommer ur balans. Nåja, åt några mackor drack en kopp kaffe och sen var jag lite mer på banan. Satt sedan här typ hela dagen. Vid klockan fyra blev det helg för då kom min pappa och hämtade upp mig. 
 
Min farbror och hans fru, som bor i Småland, var nere i Malmö över helgen. Hemma hos min pappafamilj började fredagsförberedelserna. Männen stod vid köksbänken, jag satt bredvid och drack ett glas vitt. 
 
Ett fat ostron dukades upp. Mm. Två olika sorter, en från bohuslän och en från normandie. 
 
Sedan bjöds det på min pappas paella. En av mina favoriter ju! 
 
Kvällen avslutades med te, whisky, chokladpraliner och samtal i soffan. Jag bäddade ner mig och somnade nästan till de vuxnas samtal. Så tryggt så behövligt. 
 
Ny dag lördag. Vi sov länge och åt frukost långsamt. Jag spenderade sedan förmiddagen med att plugga, och efter lunch tog vi en blåsig promenad längs havet. 
 
Följt av bastu och snabba kalla dopp i poolen. 
 
Nu hade kvällen infunnit sig och middagen, som redan varit under förberedelse ett tag, närmade sig. Det vankades nämligen gåsamiddag! Mitt önskemål, och det uppskattades av smålänningarna som var på besök. Här ligger gåsen i ugnen.  
 
Syster var så fin<3 
 
Förrätten var såklart svartsoppa, det vill säga soppa på gåsblod smaksatt med bland annat kryddnejlika och ingefära. En bit korv gjord på gås hade vi till, samt i glaset lite torr sherry. Det är speciellt, men jag tycker det är gott, och det hör ju till på en gåsamiddag. 
 
Vi gick på huvudrätten. 
 
Jättefin gås, sockerstekt potatis, brysselkål, rödkål med vin, nejlika och kanel, och skysås. Mycket mycket gott! 
 
Avslutningsvis äppelpaj med vaniljsås. Vilken festmåltid va! Blev jättemätt, och det är något jag (min ätstörning) fortfarande tycker är svårt att hantera. Men jag säger till mig att det är helt okej. Man blir jättemätt ibland och det är inget konstigt med det. Gåsamiddag är ju dessutom enligt traditionen den sista måltiden man åt innan fastan inför jul, så ska man fira på rätt sätt bör man stoppa i sig lite extra.
:) 
 
 
1 kommentar
Hufvudstaden

Ser ut att ha varit en väldigt trevlig helg! En aktuell fråga jag själv brottas med innan klockan byter år: Känner du dig mer vuxen-vuxen eller parallellt pendlande mellan vuxenlivet, vad det nu innebär, och ett stadie av ungdoms-vuxen?