Matprodukter som jag saknar

Hej på dig
Min hjärna är mos som ett resultat av timmar framför datorn och under solen idag. Det är sommar här, men det är också en universitetstermin som börjar trappas upp, accelerera. Vill dock inte prata om plugg eller något annat nu, förutom mat! Nämligen matprodukter som inte längre finns att köpa, men som jag minns och är lite på sugen. 
 
Dumleklubban, älskad och saknad av alla va? Jag kan fortfarande känna hur den sega kolan töjer ut sig när man sög på det, hur det yttre chokladtäcket smälter. Det var några rykten i början av året om att dumleklubban skulle komma tillbaka, men jag vet inte hur det har gått med det. 
 
Hemma hos min pappafamilj hade vi länge ett huste som nästan alltid dracks och som vi alla tyckte om. Det kom från märket James Tea Marchants och var ett grönt te med smak av jordgubb och champagne. Men så började det eka tomt i hyllan i affären, även bland andra tesmaker av det här märket. Till slut var det borta helt och vi hörde något om att man hade hittat... marijuana... i tefabriken..? 
 
 
 
Okej jag var BESATT av detta knäckebröd under några år i min tonår. Det kom från Ryvita och vad i smaken Müsli crunch. Egentligen ett ganska basic knäckebröd men med frön och torkade tranbär i. Rätt salt också. Godast var det att äta antingen bara med smör eller, en bubblare, med tunn kalkonskinka. Ryvita ser jag ofta i affären, men just detta knäcke går aldrig att få tag på. 
 
 
 
Har sådana minnen från när jag var barn och vi åkte till mataffären med de där röda plastbackarna. Tomma glasflaskor som vi lämnade in, och sedan fick jag och min bror fylla backen med nya läsksorter. Min bror introducerade mig för dansk citronvand, och denna (och hallonsoda) var trogna favoriter. Jag är säkert på att dansk citronvand ännu finns, särskilt i Danmark, men det var länge sedan jag såg en. Kanske också för att jag har dålig koll på dagens läskhylla, men visst känns det som att det finns färre läskvarianter idag än för några år sedan? 
 
Jag minns det här tuggummit. Det var med kanelsmak, starkt starkt, jag trodde nog nästan att det var chili som barn. Det var hur som helst väldigt speciellt, men ganska gott ändå när man tänker på det. 
 
För några år sedan kom jag över dessa grönsaksbiffar från Daloon, och oj vad goda de var! Minns dem med en frasig yta med en väldigt saftig fyllning. Prefekta för snabblunch tillsammans med couscous och något sås. Nu hittar jag dem aldrig, och på Daloons hemsida ser det ut som att deras produkter nu enbart är olika vårrullar. 
 
 
 
Det är många glassar som kommit och gått genom åren, och även om det är kul med glassnyheter, så innebär det ju att en del glassar tas ur sortimentet. En som var med länge, men tyvärr inte längre är Solero Red Berries. Jag minns den som en perfekt blandning av sorbet och gräddglass, med smak av somriga bär, som gjorde den så svalkande och god. 
 
När vi ändå är inne på glassar vill jag nämna en magnumfavorit. Double Peanut butter, otrolig för en jordnätssmörsälskare som jag. Gräddig jordnötssmörglass som omslöts av ett lager mörk choklad, et lager jordnötssmör och sedan ett lager ljus choklad. Mm, bring back please. 
 
Friggs majskakor i smaken salted caramel har varit en limited edition som sålts under jultid de senaste åren, och jag har förhoppning om att de kommer komma även kommande jul. Men de borde finnas året om, för de är otroliga! Smakar som karamelliserade popcorn. 
 
 
3 kommentarer
sally

Dumleklubban har precis kommit tillbaka! Älskade också den när jag var liten, fastnade i varenda tand. Och salted caramel majskakorna håller jag med om de borde finnas året om. Köpte några paket på matsmart för nån vecka sen och åt min sista igår :(
Aldrig sett den läsken kanske någon skånegrej? Min mormor hade också alltid en sån där röd back med glasflaskor men den var fylld med typ sockerdricka, hallonsoda, champis, vichyvatten och någon orange, zingo kanske?
Kul inlägg!

Svar: Men gud, dumleklubba ska köpas så fort jag kommer hem igen!
åh, sockerdricka, hallonsoda, champis:'))
Emma Widstrand

Hanna

Åh, matnostalgi i mitt hjärta <3 (snor nog den här idén till ett blogginlägg om jag får, hehe ). Och yes, dumleklubban är åter i butik!

Kraaam

Svar: ser fram emot att läsa om vad du saknar!
Emma Widstrand

Ajli

ÄLSKAR big red, jag tänker på dem ibland.