Min guide till Malmö

Malmö malmö. Fina bästa stad. Blir verkligen mer kär i dig för var dag som går. En gång var man femton år och ville inget mer än bort härifrån, men nu känns idén om att fortsätta mitt liv här inte alls otrevlig. 
 
Jag knåpade ihop en liten Malmöguide på några av mina tips och favoriter i staden. Bara ett urval egentligen, här finns mycket och samtidigt så mycket som jag själv inte besökt, gjort eller upptäckt än. 
 
 
 
Parker och promenader 
Slottsparken - Central park som är lämplig att promenera i. Finns stora gröna ytor såväl som dammar, broar och växter. Och rör man sig bort mot Malmö slott finns en fin slottsträdgård med mysigt café. 
S:t Pauli mellersta och södra kyrkogård - En bortglömd kyrkogård som är så vacker, definitivt värd att besöka. 
Limhamns kalkbrott - Det finns guidade turer man måste boka men annars är det fint att bara promenera runt det. 
Folkets park - Trevlig främst under sommarhalvåret! Då är det livligt här. 
Kirseberg - En bortglömd stadsdel som ligger lite i utkanten av Malmö, men värd ett besök för de lugn gatorna med pittoreska hus. Här finns även lokstallarna som har foodtrucks (under sommaren främst tror jag). Har också hört att man kan cykla dressin här! 
Brofästet - Det är jättefint att gå från Sibbarp ut mot Lernacken och då gå där Öresundbron går ut. Man kan gå såväl under bron som upp på en utkikspunkt där man kan blicka över mot Köpenhamn och se ut över stora delar av Öresund. 
 
 
 
Att se och göra 
Kallis - Ribersborgs kallbadhus. Vackraste byggnaden i Malmö och bastu och kallbad är aldrig fel. 
Boulebaren på drottningtorget - Fint och trevligt ställe dit man kan gå och spela boule! De har jättegod brunch som man kan äta i anslutning, men även mat och dryck senare på dagen. 
Katrinetorp landeri - I en vacker trädgård där man kan vandra runt bland fina planteringar ligger ett gammalt landeri som erbjuder guidade turer av huvudbyggnaden, men även temporära utställningar. På julen brukar de har mysig julmarknad! 
Biograf Spegeln - Den finaste biografen som visar såväl nutida filmer, många lite alternativa, men hit kan man även gå för att se gamla klassiker ibland. Salongerna är mindre än vanliga, och det går att beställa in mat, plockbrickor och vin! 
Malmö museer - På museet på slottsholmen finns en fin akvarie- och terrariumavdelning, det finns några fasta men även varierande utställningar, och en del konst. Även Malmö konsthall och moderna museet är värda att besöka, där det är utställningar som pågår i några månader. 
Trampbåt i kanalen - Under sommarhalvåret är det trevligt att hyra en trampbåt och trampa längs kanalen som går från södertull, förbi Gamla kyrkogården och genom slottsparken. 
 
 
 
Butiker och second hand
Beyond retro (mitt möllan)
Humana second hand 
Erikshjälpen (Cypressvägen) 
Malmö sopstation 
Rad Susie Vintage 
Pop Boutique 
Oasens växter 
 
 
 
Att äta 
Köket Lu - En genuin restaurang som serverar kantonesisk mat. Urgott. Vägg i vägg ligger systerrestaurangen Rau, som jag inte testat, men hört gott om. 
Saltimporten - De serverar bara lunch på vardagarna tror jag men är du ute efter det så måste du gå hit! Fantastisk kvalité på maten. 
Mastio - Bästa pizzan i Malmö! Och då jobbar jag ändå på en annan pizzarestaurang haha. Men Mastio är så duktiga på unika smakkombinationer som gör pizzan till något helt annat. 
Falafel - Vad annars? Och det finns många goda att välja mellan. Kan tipsa om exempelvis Värnhems falafel, Mr. Falafel, Baghdad falafel och Möllans falafel. 
Ali orientaliskt bröd - Gå hit om du vill ha världens fluffigaste hummus, nybakat pitabröd och otrolig fatteh. Du får så mycket god mat för så lite pengar. 
Boru Bowl - Svingoda skålar med ris, grönt och fisk/tofu. Tio av tio. 
Vollmers - Bara den bästa smakupplevelsen jag haft typ någonsin. 
 
 
 
Fika/frukost 
Leve - för otroliga veganska bakverk och gott bröd. Mest kända är de för sina munkar, vilket de är förtjänta av! Men tips att inte komma alltför sent på dagen, då är det risk att munkarna är slut. 
Lilla kafferosteriet - goda, stora kakor och bakverk och gott kaffe i ett mysigt gammalt hus. 
Atrium - Gå hit för njutig frukost eller brunch. Smartast är nog en veckodag eller kom tidigt en lördag eller söndag, för det är en rätt liten lokal och ett populärt frukostställe. 
Ruths - Jag har bara ätit frukost där, som jag varmt kan rekommendera, men de har öppet hela dagen för såväl lunch, fika och middag. 
Kaka på kaka - café med riktig hembakat-känsla, fast ute på café. Finns både i Limhamn och i Slottsstaden. 
Geijersgatan 53 - Lugn och mysig stämning och miljö. God frukost, fika eller enklare lunch! Caféet har även en butik med mycket fint i. 
 
 
 
 
Barer 
Far i hatten - Mysigt ställe i Folkets park att dricka öl eller vin på. Har också mycket god mat och pizzor! 
Mineral - Finaste vinbaren som ligger i S:t Knut! Jag har bara varit där och druckit vin, men deras mat ska vara fantastisk.  
Plan B - Föredetta svartklubb som nu är väldigt på tapeten. Trevligt att hänga där, de har evenemang som konserter och standup, men även klubb vissa nätter. 
Pivo - Supermysig tjeckisk bar som har både öl och vin därefter. Och maten går i samma tema, jag har inte ätit där men de serverar korv och surkål i princip. Mm. 
 
 
 
Att besöka lite utanför Malmö 
Lund - Så värt att ta tåget en kvart och gå runt i Lund lite. Här finns det såklart många saker att tipsa om, men att bara gå runt inne i centrum är väldigt mysigt. 
Bokskogen i Torup - Vi har faktiskt skog i Skåne:)) Lite i alla fall, och bokskogen är en fin sådan! I Torup finns även Statarmuseet som är ett tips! 
Skarhults slott - En bit utanför Malmö ligger Skarhults slott som de senaste åren haft olika utställningar om det som annars inte fått synas i historienutbildningen. Om kvinnorna, barnen, älskarinnorna och sex, bland annat. Jag har varit där flera gånger och har alltid tyckt att det varit väldigt givande. 
Köpenhamn - men det behöver jag väl inte ens säga. 
Romelåsen - Vacker vandringsled. 
 
 
3 kommentarer
nina

världsbäst inlägg!!

Svar: Kul! Kram!
Emma Widstrand

Hanna T

Åh vad mysigt att läsa, även som fellow malmöit som redan har en massa favoritställen. Är uppvuxen på Kirseberg och måste tipsa om promenad i Östra Sommarstaden (koloniområde) om man ändå är i området för att gå på Lokstallarna. Otroligt mysigt och ganska stort!

Svar: Åh, dit ska jag verkligen ta mig! Jag är faktiskt född i Kirseberg och bodde där mina första år, men har inte så bra kolla på området ändå. Men fint är där! Kram
Emma Widstrand

kayla

men!!! vad roligt med en malmöguide. min kille kommer från lund så vi åker ner till skåne flera gånger om året. ska definitivt spara det här inlägget tills nästa gång <3

Svar: vad roligt! kram<3
Emma Widstrand