Helgen: Sauvage, drinkar och syskon

 
I fredags så jobbade jag och det är alltid bäst att jobba på fredagar för då får vi frukost på kontoret. Frallor och det godaste kaffet. Det var mysigt att sitta och snacka med mina kollegor på morgonrasten, för därefter följde en rätt så hektiskt jobbdag. 
 
Jobbdagen tog slut och jag blev upphämtad av min pappa. Åkte hem till dem och jag gjorde mig snabbt i ordning, för sedan tog sig hela familjen in till stan igen. 
 
Vi hade bokat bord på Sauvage. Jag har länge velat gå dit, och nu när vi bestämt att vi skulle gå ut en kväll hela familjen för att fira att min syster både kommit hem från Asien och att hon fyllde tjugo när hon var där, då kom jag med förslaget att vi skulle testa Sauvage. 
 
Stämningen var så avslappnad och skön och trevlig. 
 
 
Jag och mina älskade syskon. Eller två av de fem jag har! 
 
 
 
 
Sen åt vi mat. Och jisses vad gott allt var! Vi var alla så nöjda och imponerade. Även om jag är lite emot och trött på konceptet mellanrätter, så var det en perfekt måltid. Jag åt först en råbiff med blomkål och picklade senapsfrön. Därefter kålrot med vitvinssås och blåmusslor. Avslutade med en ganache. Drack jättegott vin och allt var verkligen så mysigt!! Hur kan jag ha fått en så bra familj. 
 
Vaknade såklart jättetidigt på lördagen. Gick en morgonpromenad. Det var lite disigt men också en skymtande sol. Alldeles lugnt och stilla och jag var tvungen att knäppa upp jackan efter ett tag. 
 
Lördagens dagsplaner var egentligen att jag skulle ta mig in till Lund för att gå på en dejt, men den blev inställd pga sjukdom. Så jag ändrade om och valde att hänga med mina syskon lite mer. Min lillebror behövde hjälp och råd att köpa nya skor samt kläder, så jag och min syster tog med honom in till stan. Min bror är verkligen supermycket tonåring nu och tycker det mesta är jobbigt haha. 
 
Vi började med lunch. Åt nudlar på Pink head. Deras mapo biang är underbara. 
 
När vi hade ätit skulle vi då på sko- och klädesjakt, men det blev mest att vi strosade runt. Min bror ville ha ett par specifika skor som inte fanns någonstans och han var absolut inte sugen på att prova kläder. Jättemycket tonåring som sagt. Men det var så mysigt att bara gå runt på stan, och det var verkligen en underbar dag ute. Så mycket liv och rörelse och vi fick gratis popcorn och det var underbart att snacka skit med sina syskon. Allt är så underbart just nu? 
 
Jag kramade mina syskon hejdå och åkte hem till mig. Låg på min soffa ett par timmar för att vila och hämta ork. Sen blev det kväll och då åkte jag hem till Hilda, där Antonia, Tilde, Clara och Carro också var. 
 
Vi skulle ha drinkkväll! Tilde och Clara började att bjuda på en gindrink med lime och basilika, som vi sippade på medan vi lagade middagen ihop. Den smakade friskt och somrigt. 
 
Efter att vi ätit gjorde jag och Carro vår drink: honeysuckle. Med mörk rom, honung och citron. Förvånandsvärt god? Jag kommer att blanda och dricka den igen. 
 
Hilda och Antonias drink blev en perfekt efterrätt, eftersom den bestod av ljus rom, sockerlag och mixade frysta bär. Typ som en slush mm. Kvällen förflöt av att vi hängde i soffan och pratade på så som man gör. Vi konstaterade att våra drinkar gjorde oss betydligt mer trötta än i gasen. Men att vi också var så nöjda med det. 
 
Vaknade till strålande sol på söndagen. Jag ägnade förmiddagen med att fixa småsaker hemma i lägenheten. Planterade bland annat om tomaterna i större krukor. Allt växer så att det knakar nu verkligen. 
 
Strax innan lunch blev jag upphämtad av min bonuspappa och bror som var på väg hem till Malmö, och tillsammans åkte vi hem till huset och resten av familjen. När det gått två veckor utan att jag sett min familj känner jag i hela kroppen hur mycket jag måste hem till dem. Det finns också så mycket att prata och uppdatera om när man ses då. 
 
Resten av söndagen var lugn. Jag halvsatt mest som en säck potatis i en fåtölj och läste och drack kaffe. På kvällen åt vi familjemiddag och satt och pratade lång efteråt tills vi insåg att klockan blivit sent och det allt var tid att göra slut på denna helg. 
 
Jag hoppas att om jag någon gång har en dålig dag, en tung och grå och ledsam dag, kan hitta tillbaka till detta inlägg och läsa det och känna hur bra jag mådde dessa dagar. 
 
1 kommentar
Linn

Emma! Jag upptäckte din blogg för något år sedan har sedan dess återkommit varje vecka. Det har blivit som en trygg plats och jag kommer ofta på mig själv känna att du sätter ord på tankar jag själv haft men inte kunnat formulera riktigt. Plus alltid så mysiga bilder. Minns i vintras då du delade med dig om att inte må bra och våga ta hjälp, jag kände med dig och det var också så fint att läsa om din öppenhet kring det. Och kanske är det bara min tolkning men jag blir glad av att läsa att saker känns lättare nu, din lust och glädje lyser iallafall igenom här. Tack för ditt fina bidrag till bloggvärlden!

Svar: Men hej och gud vilken fin kommentar! Så kul att höra att du tycker om att komma hit och läsa och ännu finare att du säger att det märks att jag mår bättre. Stor kram<3
Emma Widstrand