Våryran

Så är den här. Våryran. Vårhetsen. Vårstressen. Där i början av mars när frosten åter kommer tillbaka och händer fortfarande är fnasiga av den torra luften, då känns våren så lång och sommaren så långt bort. Men nu, även om det inte är några skyhöga temperaturer som fyller dessa dagar, så känns det av att vårens dagar går åt i ett rasande tempo. När jag ser över min kalender inser jag att i princip varje stund fram till sommaren redan är uppbokad. Ännu en vår som bara yr i väg framför oss. 
 
Men, allt är så fint just nu!! Nästan så att det gör ont, men det är väl det hela när knoppar brister. Att våren är kall i år gör nog att den här perioden blir mer utdragen, och det tycker jag är en bra sak. Det går att se i rörelserna hur allt kommer till liv. Jag kan vara med när buskarna på torget nedanför min lägenhet blir tätare och tätare, grönare och grönare, för varje dag. Till skillnad från andra år när värmen kommit abrupt, tycker jag att vi i år rör oss med i takt med våren. En sak som inte skiljer sig i år från andra år däremot är den där insikten som alltid slår mig, den om hur kan jag ha glömt att det är så här allt ser ut. Det gråa och kala har nästan kommit att bli taget för givet, det gröna blivit någon långt bort hägrande fantasi. När det gröna (och alla andra färger) nu kommer känns det så knäppt att vi i så många månader accepterar att vi lever utan det. Men det är ju också den där frånvaron som leder till att allt upplevs så där vackert nu. 
 
 
 
Traskat hem till Hanna en kväll och fått middag och fått lätta hjärtat och fått någon att se och diskutera GVFÖ med. Så underbart det är att få halvligga på hennes kökssoffa medan maten lagas i köket. Vad blev jag bjuden på? Jo, dillkyckling (en variant av dillkött) med havreris och en sallad på äpple och fänkål. Allt så gott så gott. Klockan nio följde Hanna mig till tåget trots att det var regn och förfärligt kallt för att vara april. Tack till vänner som föder och värmer och följer mig. 
 
En eftermiddag drack jag kaffe med min vän Zelda på Noirs uteservering. Blev så glad av att träffa henne. Vi pratade om böcker vi nyligen läst, mat vi nyligen ätit, och tankar och känslor vi nyligen gått med. Zelda frågade hur den här våren har varit för mig och jag kunde inte låta bli att svara så klyshigt: den har varit som att jag sitter i en berg-och-dalbana som bara går uppåt. Men det är så det känns. Tack till antidepp och saker som löser sig (och kanske årstidsskiftning med). Och tack till så fin kommentar jag fick i förra inlägget att det verkar synas utåt<3 
 
Något annat kul men ovant är att jag har en regelbunden-ish menscykel igen. Redan i år har jag haft mens tre gånger, vilket är en gång mer än under hela förra året (och typ sammanlagt som antalet gånger de sex åren dessförinnan). Kan inte låta bli att bli lite rörd över hur kroppen bara repar sig sådär efter en sjukdomstid. Och nu känns det nästan så spännande och okänt som när man i början av tonåren fick mens för första gången. Något främmande har tagit sig in i ens kropp och påverkar den på ett sätt man inte riktigt lärt sig förstå än. Jag skriver ner symtom i kalendern och undrar om allt som sker kan vara orsakat av mina hormoner. Mycket är säkert bara nonsens och strunt. Jag lovar att jag inte kommer börja med olika skumma teer och rökelser. 
 
Annars försöker jag väl varva ner mitt i denna yra. Sova i den mån jag kan och ha ensamma kvällar hemma i soffan och ta mig ut på långa och långsamma promenader eller springturer. Det är skönt, att just nu kan jag känna mig kapabel både när jag gör och inte gör, både när jag är utåt eller bara inåt. 
 
Och en dag fick jag ett samtal som jag reagerade på med en oväntad glädje. Våren som hittills gått mycket åt ansträgning, nervositet, frågeställanden och hopp, knöts nu ihop och det som väntar är ett lite utmanande äventyr. Det är nog just vad jag behöver. 
 
1 kommentar
H

Det här inlägget gör mig helt varm och glad och tacksam över att du finns i mitt liv. Knoppar brister men en knopp brister aldrig ensam. <3