Lördagen

I lördags vaknade jag tidigt, det var fortfarande väldigt mörkt, så jag tände upp i lägenheten och gjorde mig sakta i ordning. Hann se dagens avsnitt av julkalendern innan jag vid åtta lämnade hemmet och promenerade bort mot tåget. 
 
Så var jag framme i Lund en stund senare. Det var vitt, sådär mjölkigt som när himmel och landskap flyter samman. Och tomt med folk ute så tidigt en lördagsmorgon. 
 
Hanna hade bjudit in på frukost. Lussefrukost. Redan i dörren doftade det nejlika och kanel, ljus var tända och strax efter mig droppade de andra vännerna som var bjudna in. 
 
Det bjöds till bords och det bjöds på mycket gott. Risgrynsgröt med kryddig plommonkompott, saffranssones, valnötsbröd, äppelglögg, kaffe och julkakor. Så bortskämd man kände sig. Hanna alltså, mer generös och givmild person får man leta länge efter. 
 
 
Vi satt runt bordet några timmar. Åt och pratade. Förutom Hanna kände jag ingen av de andra sedan tidigare, men ändå kändes det väldigt tryggt och trevligt. Hade svårt att slita mig men framåt tolv var jag tvungen att ta bussen tillbaka till Malmö. 
 
Hoppade av bussen vid Paulibron och promenerade bort till Caroli. Min vän Andreas hade sagt att jag skulle möta honom där den här lördagen. Jag tittade på minigranar som såldes när jag väntade på honom. 
 
Det var så att vår andra vän uppträdde med sin kör där. En liten julkonsert. Så gulligt att få lyssna på. 
 
Efteråt gick vi bara över gatan till S:t Gertrud och till deras patisseri. 
 
Där fikade vi. Jag tog en smördegssak med äpple som var mycket god. Och där satt vi ett tag och avhandlade diverse ämnen. Mycket gällande det att Andreas precis sagt upp sig och slutat från sitt heltidsjobb (det jobbet vi känner varandra igenom) och nu är arbetslös utan någon "plan" på nästa steg. Inte heller någon tanke att han direkt måste gå vidare. Det är jag väldigt imponerad över. Så modigt att våga lita på vad både kropp, psyke och ens lust känner att man behöver. 
 
Jag landade hemma en stund på kvällen, sedan blev jag upphämtad av Runa och så körde vi hem till Beppe för att se På spåret tillsammans. Fick skjuts av Runa även hem sen, vilket var tacksamt för jag var trött efter den här dagen. Men vad bra den var! 
 
1 kommentar
Frukostvärdinnan

<3 <3 <3