Enölprovning!

Hej! Hoppas din söndag har varit bra. Jag har haft en ypperligt skön och fin dag. Sov ut ända till halv tio (gick väl i och för sig och la mig vid fyra), har fortsatt måla mina köksluckor, bakat bananbröd på en klase bruna bananer, dammsugit och bytt sängkläder och tagit en promenad i ett vårväder! Sol och nio grader!! Hur bäst?

Gårkvällen bestod också av något kul och mysigt, nämligen ölprovning med Anna och Sandra. Tänkte att jag kan dela med mig om vilka öler vi drack och vad vi tyckte om dem. Värt att nämnas att vi kanske inte hade full fokus på ölen, också att vi alla tre har lite olika öl-relationer. Sandra är nog mest skeptisk medan Anna verkligen älskar öl, och jag ligger väl lite däremellan.

Här är alla uppradade! Vi tog oss inte igenom dem alla, utan det blev 5 av 9 som vi testade. De andra får vi ta nästa gång.

Anna inspekterar! Hon fick leda provningen för hon har koll.

Först ut och vi började starkt! Kokomo av To øl. En suröl med fruktig smak av passionsfrukt, citrus, kokos och kakaonibs. Vi var alla överens om att denna var väldigt god! Spännande, inte för söt, syrlig och lagom med beska. 4 av 5!

Asahi Super Dry av Asahi Beer. En japansk ljus lager. Enligt Sandra så smakade den öl, men tillräckligt lite för att vara god att drickas haha. Anna och jag enades om att den var rätt standard, men trevlig och bra. 3 av 5.

Kirin Ichiman av Kirin Brewery. Också en japansk ljus lager. Bättre än den förra, åtminstone enligt mig och Anna. Lite sötare? 3,5 av 5 fick den.

Sour fruit ale av Poppels bryggeri. Suröl med smak av strawberry daiquiri. Supersyrlig smak, mer det än jordgubb skulle vi säga. Men mycket intressant. Vi gav den 4 av 5.

Norrlands ljus, också en ljus lager fast svensk. Alla överens om att det var en väldigt neutral, "vanlig" öl med rätt subtil smak. Anna bestämde att det var denna vi skulle dricka till maten, vilket var perfekt eftersom den inte utmärkte sig mycket. Rätt öl att ha som måltidsdryck eller om man vill släcka törsten kände vi. Sandra hälsar att det kan bli hennes standard husöl! 3 av 5.

Ey bro av Åbro Bryggeri. Enligt Sandra: fuck no. Jag tyckte den smakade öl haha, men lite för tråkig öl för på ett ointressant sätt. Jag gav 2 av 5, Anna 3 av 5.

Den sista vi kom att testa var Pango från Brewski. En IPA med tydlig smak av främst ananas och passionsfrukt. Ska helt ärligt säga att min ölaptit hade avstannat lite här, men jag är ändå för att dricka den igen. Sandra gillade den inte så mycket (trots glad här över), men Anna gjorde det. 3 av 5 skulle jag tro att vårt sammansatta betyg blir.

Så som en slutsats kan man väl säga att vinnarna blev de två surölerna, Kokomo och Sour fruit ale. Men om vi är sugna på en öl av en mer klassisk smak så var det Kirin Ichiman som tog hem det.

Kul drick en öl vetja!!

Mat
1 kommentar
stonefox

älskar!! måste köpa kokomo snarast. så fin burk och bra betyg från er