Böckerna jag läste i Augusti

Augusti var en bra bokmånad!  
 
Stoner av John Williams 
Jag har fått den här rekommenderad av mig av flera. Alla har nog varit killar när jag tänker efter, och det här är nog en "killbok". Den handlar om William Stoner, som föds i en lantbrukarfamilj i USA på slutet av 1800-talet. Hans far skriver in honom på en lantbruksutbildning som han med varken lust eller motlust börjar studera på. Under utbildningen läser han en obligatorisk kurs i litteraturhistoria, och för första gången upplever nu Stoner en form av förälskelse. Tack vare uppmärksamhet av hans litteraturprofessor byter han utbildning och tar snart en examen i litteratur, och därefter fortsätter hans karriär inom akademin. 
 
Stoner är en bok om en man som hela tiden går runt och väntar på att livet ska bli av, och jag blir lite tyngd av den. Känslan jag får när jag läser romanen är att William Stoner ständigt är på jakt efter sitt livs passion, men när det till slut är nära honom så dras det på något sätt bort. Han verkar aldrig hitta sin rätta plats varken i hans karriär på univsersitetet, i sina relationer, och inte heller i hur han står upp för sig själv. Fast att det känns tungt att läsa är det också upplyftande, i känslan av lättnad att jag inte lever som en man i början av 1900-talet, oförmögen att uttrycka mina känslor. 
 
Skärvorna av Bret Easton Ellis 
Oj oj oj. Redan från de första sidorna insåg jag att det här var en bok som skulle ta tag i mig ordentligt. Det är en tjock roman, som utspelar sig i LAs 80-tal, och man följer en 17årig pojke och hans vänner som går sista året på en fin privatskola. Deras liv består av fester och droger, de går på biografer och hänger på lyxiga strandklubbar, deras föräldrar är sällan närvarande, och de knullar som bara den. Bret, protagonisten, är tillsammans med en av skolans popularaste tjejer, men han har hemliga relationer med flera killar och män. Han längtar efter att det sista skolåret ska ta slut så att han kan lämna sitt liv i LA bakom sig. 
 
Den första dagen på terminen börjar en ny kille på skolan. Han är otroligt karismatisk och snygg, och blir snabbt en del av gänget. Men det är något med honom som Bret inte tycker känns bra. Dessutom har han flyttat till LA precis i samma tid som ett antal brutala mord har ägt rum. Brets misstankar om den nya killen byggs upp och eskalerar och samtidigt som han försöker bevisa och varna alla ökar också avståndet mellan honom och resten av karaktärerna. 
 
Att läsa thriller/mordböcker är ovant för mig. Visst blev jag indragen i att vilja veta hur saker ska sluta och vem som gjort vad, men det som främst gjorde mig förälskad i boken var att läsupplevelsen påminnde om läsningen jag oftare hade som tonåring. Den när läsningen blir intensiv, man kliver ner i boken som att befinna sig i dess värld, du blir och känner karaktärerna. Att jag lyssnade på samma musik som de lyssnade på i romanen, att jag hade semester och kunde läsa flera timmar i sträck, och kanske att BEE är en talangfull författare, är nog några av orsakerna till det. 
 
 
Nattens skola av Karl Ove Knausgård 
Mmm, ännu en Knausgård att fullkomligt grotta ner sig i. Nattens skola är den fjärde och fristående somarnen i hans serie som startade med Morgonstjärnan. Det som skiljer Nattens skola från de tre första är att vi inte befinner oss under de augustinätterna då en ovanligt stor stjärna börjar lysa på himlen, och även att vi inte följer någon av de karaktärerna som vi följt i de tre första romanerna. I Nattens stjärna är det 80-tal när berättelsen startar, och man följer Kristian som är en tjugoårig kille från Norge som precis flyttat till London för att studera fotografi på en skola där. Kristian är en självupptagen och inte särskilt ödmjuk person, som ändå kämpar väldigt mycket med att skapa fotografier med någon form av konstnärligt värde. Samtidigt som han på rätt provicerande sätt försöker att uppnå detta stå stöter han på en del personer i London som får honom att börja fundera på sådant han tidigare inte gjort. 
 
Som jag har känt med tidigare romaner i Morgonstjärnan-serien, att det blir lite rörigt när vi följer så många olika karaktärer, så är det underbart att i Nattens skola få ha främst Kristian som fokus. Även om han är en karaktär som jag känner att jag stör mig på och tycker rätt illa om, så känns han väldigt komplex och relaterbar. Det är en roman som få mig att bli varse om hur små händelser och möten med människor kan göra stor inverkan på sin egna person och väg framåt. 
 
Månadens ljudböcker 
Yellowface av R.F. Kuang  
 
0 kommentarer