Höstlistan

Idag börjar höstterminen på universitetet. Nu när jag skriver har jag precis ätit frukost i mitt kök. Gröt, knäckebröd och kaffe. Fast att introduktionsföreläsning till den första delkursen är först klockan tre i eftermiddag, så ställde jag väckarklockan på halv sju. Vill att hela dagen ska kännas som en nystart. Kanske åker jag in till Lund tidigare idag ändå, promenerar runt på campus med en kaffe, går till biblioteket för att komma i stämning? Det är tacksamt att varje år, hur gammal och hur långt bort jag kommer från den "klassiska" skolstarten med nya pennskrin och matteböcker som skulle kläs in i papper, så kommer det där back to school-pirret ändå. Man ska faktiskt känna sig glad över att man går in med sådan lätthet i höstens vardag. 
 
Jag tycker att vi kickar igång den här terminen och hösten som är på intåg med en höstlista. 
 
 
I höst vill jag fokusera på: Jag vill, efter ett halvår utomlands och sedan sommaren, komma tillbaka till gamla rutiner jag vet att jag mår bra av, men också ta detta tillfälle att tänka igenom vilka rutiner jag kan skapa som hade varit bra för mig. Det känns som att jag nu har en bra grund att testa mig fram och hitta långsiktiga rutiner. Men, samtidigt vet jag att allt för strikta rutiner inte är sunt för mig. Att jag måste kunna vara flexibel, kunna ändra om och tänka nytt ibland. Det vill jag också utmana mig med. 
 
Att jag vill fokusera på relationer är för att jag tänkt och känt mycket kring de relationer jag har på sistone. Det började väl också när jag var borta och insåg hur viktiga mina relationer är för mitt välmående, och därför hur mån jag är om att vårda dessa relationer. Jag vill vara en så bra vän och familjemedlem som möjligt för att dessa relationer ska kunna bli starkare och djupare. Vill spendera mycket tid, vill hjälpa till och visa min uppskattning. 
 
Men också vill jag ta lite lättare på en del relationer. Några relationer jag har har skavt en del den sista tiden, och det har såklart påverkat hur jag mått. Det är fint att ha som egenskap att vilja fixa det som skaver och göra allt för att bevara relationen så som den har varit, men samtidigt måste man nog också acceptera att relationer kommer och behöver förändras. I en relation ingår alltid minst två personer, där ansvaret ligger delat lika. Jag kommer aldrig kunna påverka vad den andra personer gör och tycker om relationenen, utan kan bara ta hand om min del. Så ett mål för hösten är att sluta gräva ner mig om vissa av relationerna jag har inte ser ut så som jag önskade, men som jag ändå inte kan/borde försöka ändra på.
 
Vill jag ha mer av: Ärlighet och mod! Jag vill kunna vara mer ärlig och modig. Säga vad jag tycker och tänker, vad jag behöver och vad jag inte vet. Vill jag något vill jag göra det som krävs för att få det. Är jag osäker kan jag alltid vara modig och testa det, kan ju inte bli mer än fel. 
 
Vill jag ha mindre av: Ätstörning och ångest. Det blev gradvis värre i Österrike, och även om det blivit bättre sedan jag kom hem igen, är det något jag måste fortsätta att jobba på. Inte bara jobba bort och utmana de tankar/beteenden som är dåliga, utan jag ska också ta tag i att gå upp i vikt. Jag måste och jag vill det. Och jag måste och jag vill få tillbaka min mens. Detta är förändringar och ett arbete som främst jag själv ska göra, men jag vet också av erfarenhet att det är svårt att göra det själv. Kanske att jag ska söka hjälp igen? Eller vända mig till en trygg närstående. Det går i linje med mitt fokus att vara ärlig. Jag vill kunna prata öppet och naket om mina bekymmer och motgångar, kunna ta avstånd från dem och se dem som en sjukdom, och inte som en del av mig. 
 
Vill jag titta på: Bonde söker fru, nya säsongen av My brilliant friend tillsammans med mamma, säsong 2 av Benjamins som jag inte kunde se när jag var i Österrike, och såklart Twin Peaks, för det ser man alltid på på hösten. 
 
Vill jag lyssna på: Morgonekot när jag förbereder frukost i mitt kök, nya album av bland annat the 1975 och First aid kit som ska släppas, alla poddar jag följer som förgyller min pendling. Men också lyssna på ingenting. Vill bli bättre på att vara utan distraktion. 
 
Vill jag läsa: Bland annat: Lena Anderssons nya roman Koryfeerna, Natten av Sara Gordan, A Room of One's Own av Virginia Woolf och så vill jag gärna läsa om Maken av Gun-Britt Sundström. 
 
Vill jag ha på mig: Är sugen på brunt. Så fint i kombination med varm vit. Jag vill ha på mig min nya jeansklänning. Byxor, stickade tröjor och skjortor som varit undanstoppade i några månader nu. 
 
Vill jag lära mig: Gå ner i spagat. Göra bättre biang biang-nudlar. Kunna vara ensam igen och ta hand om mig bättre. 
 
Vill jag hänga på: Vill helt ärligt mest hänga hemma. Är väl lite hemmakär nu efter att ha varit borta. Ska återuppbygga min lägenhet och göra den exakt som jag vill, exakt vad som får mig att trivas där. Vill bjuda hem mycket folk till den, fylla med människor jag tycker om få även dem att trivas där. Och så vill jag hänga i mina vänners lägenheter. Bli bjuden på fika eller kommer över med en flaska vin. 
 
Vill jag dricka: Sträva tunga rödvin man bara klarar ett glas av, kaffe på ett litet café, varm äppelmust när man kommit hem från en promenad. 
 
Vill jag äta: Nu när jag äger ett spätzlejärn vill jag självfallet laga massa spätzle och hitta maträtter att laga med det. Annars klassisk höstmat: renskavsgryta, svamp och kastanjer, kroppkakor och kålpudding, gröt och nybakta scones, knäckig äppelpaj. 
 
Vill jag åka: Till mina föräldrars stuga i skogen. Sitta framför brasan och läsa, vi tar en promenaden i en första kyliga luften. Grillar korv, hittar några kantareller som kanske räcker till varsin toast. 
 
Läs hur listan var inför förra hösten. 
 
 
 
1 kommentar
Sourströmmingsskeptikern

<3 <3 <3

P.S. Jag lånar denna eminenta lista av dig pga blev så himla inspirerad och pepp nu!

Kram!

Svar: blev pepp på att läsa vad du skriver i!! kram
Emma Widstrand